Advokat Robert Myhre tror Follobaneprosjektets kostnader kan ha blitt unødvendig høye på grunn av uklare grenser og fordi den midlertidige kontrakten med AF fikk vokse kraftig i både tid og omfang. Etter at den italienske entreprenøren Condotte ble kastet ut fra Follobaneprosjektet i januar 2018, måtte Bane NOR hente nye entreprenører for å utføre arbeider i Ekebergåsen og på Oslo S. AF Gruppen ble hentet inn for å utføre sikkerhetskritiske arbeider i området i og rundt Ekebergåsen i en direkteanskaffelse. Bane NOR anslo at arbeidene ville koste 62,5 millioner, inklusiv moms, men sluttregningen endte på over 366 millioner kroner. AF vant også en av fire entrepriser som ble lyst ut i markedet etter utkastelsen av Condotte. AFs midlertidige kontrakt for sikkehetsarbeider skulle etter planen ha blitt avsluttet da den nye kontrakten "Ekeberg Underbygning" ble inngått i august 2018, men den fortsatte å løpe. AF hadde dermed to parallelle kontrakter gående i rundt åtte måneder.Advokaten, som er en av landets fremste eksperter på offentlig anskaffelser, reagerer på opplysninger som kommer frem i Byggeindustriens sak om Bane NORs direkteanskaffelse av AF Gruppen på Follobanen.
top of page
Søk
Siste innlegg
Se alleSAK: T-376/21 - EU-kommisjonen gjennomførte en konkurranse om en offentlig anskaffelse. Anskaffelsen endte i EU-domstolen, som måtte ta...
Jussekspert Robert Myhre mener myndighetene kan ha brutt regelverket for offentlige anskaffelser da de kjøpte 15 millioner hurtigtester...
En enebolig i Grimstad kommune fra 1987 ble solgt «som den er» for kr 3,29 mill. og overtatt av kjøper den 5.8.14. I...
bottom of page
Comments